nuffnang adv

Friday, June 28, 2013

::~Travelog umrah ziarah 4th day~::


16 feb 2013 (Sabtu)

Hari ni kami akan menziarah ke beberapa tempat bersejarah berkaitan dengan Nabi Muhammad s.a.w contohnya 


1. Masjid Quba'

Perjalanan kami dimulakan dengan menziarahi Masjid Quba' iaitu masjid yang pertama dibina oleh Rasullulah s.a.w setelah berhijrah dari Kota Mekah ke Kota Madinah. Masjid ini


2. Jabbal uhud (bukit uhud)
Perjalanan kami menuju ke salah satu bukit yang mempunyai sejarah yang mana ianya merupakan dimana berlakunya peperangan UHUD..diantar kaum islam menentang kaum Quraisy. Bukit Uhud ini menjadi saksi kepada kekalahan tentera yg disebabkan oleh 70 anggota askar memanah islam telah ingkar terhadap arahan ketua (rasullulah s.a.w). Para gentera pemanah itu keluar daripada tempt masing utk merebut harta tawanan perang yang mana ianya adalah helah drpd Khalid Al-Walid. 







3. Kebun tamar
Perjalan kami seterusnya ke kebun tamar, yang mana disini kami sempat membeli belah buah tamar dan juga coklat. Tp buah tamar dan coklat kat sini agak mahal..so uols,,kalau nk beli tamar...xyah beli kat kebun tamar ni taw.beli kat pasar tamar je..



4. Pasar tamar
Destinasi terakhir kami ialah di pasar tamar, disini cik mpk sempat membeli belah kurma nabi (kurma ajwa), kekacang, kismis,hati unta pun ada jugak. Seronok bila penjual duk memujuk kitaorg.denga org lelaki especiallym diorang akan peluk2 bagai...pompuan memg mereka xsentuh lansung..we oals just mkn jeee.





Ziarah kami berakhir jam 11.30 pagi..Balik hotel dan terus ke masjid utk bersolat zohor, asar, maghrib dan isyak. Selepas isyak..skali lg cik mpk dpt solat di Raudhah kali ni cik mpk dpt solat di saf yg pertama. Dr pkul 8.00 mlm kami menunggu nk masuk Raudhah..pkuk 11.30 br kami dpt masuk Raudhah..tu pun lepas kn rempuh ngan arabian. Bila cik mpk nk solat je..ada org Malaysia tolong cik mpk utk bersolat.  Alhamdulilllahh....


Hari ni adalah hari yg paling letih sedhonia...balik terus terbongggkanggg...


To be continue...

No comments:

Post a Comment