nuffnang adv

Wednesday, August 1, 2012

::~Ramadhan Day 12; Kerang Rebus~::

As Salam uols,

Hari ni CD5 Cik mpk...still lagi bendera jepun..so lepas berbuka berbuka lah sgtt ...cik mpk wat kerang rebus untuk hubby..sian die..asyik mkn mkanan luar je..skali skala...cik mpk masak la..bukan grand pun masak..cik mpk wat kerang rebus jer...makan light2 je..huhu

sedap uols..simple but healthy...huhu
huhuh..simple je cara cik mpk rebus kerang ni..nk tahu caranya....macam la vogue da vast masakan i ni kan...tu pun nk kongsi resepi..pedulik apa iols uols...dh xde benda nk tulis kan..hahha..

1) bersihkan kerang ni bersih2 tau..mcm mn nak tahu bersih..korang kn tenyeh2 dia dlm bekas..sampai la air tu jernih..pas tu rendam kejap
2) serai...halia...dan bawang putih...(diketuk)
3) masukkan kerang dlm periuk..masukkan bhn yg diketuk td dan masukkan garam..seckup rasa la...kalau cik mpk..1 kg kerang cik mpk letak 1 sudu kecil garam kasar..
4) pas tu rebus..uols xyah la masukkan air..sbb nati kerang ni akn keluarkan air dia sendiri...
5) rebus dlm api yg sederhana k...2 minit pertama tu korang tutup periuk tau..bila dh mengelegak..buka la penutup tu sampai air dia sedikit kering...huhuhu
6) kemudian makan laaa

sedap/

~cik mpk~

4 comments:

  1. sedap nye kerang rebus.. lame dah tak makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap...cik mpk pun lama dh xmkn..tetiba hari tu rs rajin plak nk beli kerang kat pasar mlm..huhu

      Delete
  2. lama x makan kerang...last makan Mentarang kt sekinchan, mentarang sama ke dgn kerang? hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. waaa...sedap tu...nanti boleh la wat mlm niii

      Delete