nuffnang adv

Wednesday, October 3, 2012

::~keputihan a.k.a egg white~::

as salam uols,

Cik mpk ni sebenor benornya duk runsing ni...bukan apa..cik mpk rasa penyakit PCOS cik mpk dh kembali la...sbb hr ni genapla 10 hari cik mpk delay period...tanda2 nk period tu mcm dh ada..contohnya..lenguh belakang..jerawat manis pun dh kuar...tp yg peliknya..keputihan kali ni lain sikit..sbb normally kalau cik mpk nk peod..keputihan ala2 creamy gitu..tp kali ni..keputihan yg melampaunya byk n berwarna jernih...tu yg paling ketara la..sbb sampai boleh basah panties cik mpk..runsing gak..so...td cik mpk mengoogle la kan..naper la keputihann ni melampaui sgt..so uols nk tahu apa yg cik mpk jumpa..jeng..jeng..

ni dr sumber blog dr. hamid arshad:

2. Apakah yang mengawal pengeluaran lendir?
Pengeluaran lendir dari faraj adalah dipengaruhi oleh paras-parashormon-hormon iaitu estrogen dan progesteron di dalam darah wanita. Hormon-hormon tersebut menambah bilangan kilang-kilang lendir dan membesarkan saluran-salutran kilang tersebut. Kenaikan dalam paras hormon tersebut , menambahkan lagi pengeluaran lendir dari dinding faraj dan pangkal rahim.
Keadaan ini sering kita temui apabila seorang wanita hamil. Ketika kehamilan kandungan hormon-hormon estrogen dan progesteron meningkat naik dan ini seringkali menyebabkan pengeluaran lendir yang berlebihan dari biasa.
Keadaan yang sama seringkali dialami oleh wanita-wanita yang memakan pil perancang keluarga keranapil tersebut mengandungi kedua jenis hormon etsrogen dan progesteron. Wanita-wanita yang sedang dalam rawatan dengan ubat-ubat hormon oleh sebab penyakit-penyakit yang tertentu seperti endometriosis kadang-kala juga mengalami pengeluaran lendir yang berlebihan.
Keadaan-keadaan tersebut di atas adalah dianggap sebagai fisiologi atau biasa dan tidak perlu merasa gempar atau bimbang.
Pengeluaran lendir yang berlebihanjuga boleh berlaku kerana gangguana jiwa seperti keadaan yang menimbulkan kesedihan atau kegembiraan yang amat sangat. Begitu juga wanita-wanita yang bekerja kuat dan memerlukan tenaga fizikal yang banyak, pengeluaranlendir yang berlebihan juga boleh berlaku.
Sifat lendir yang normal
Pada kebiasaannya sifat dan rupa lendir atau keputihan itu adalah jernih , cair tanpa berbau dan tidak diiringi rasa gatal.

sources : http://www.hamidarshat.com/masalah-keputihan-informasi-184.html

so, apa yg cik mpk nk highlight kat sini..kemungkinan ada 2 sebab.. yg 

1. sbb hamill..(Ya ALLAH..jika betul apa yg ada janin didalam rahim ku...Kau peliharalah dia YA ALLAH..amin) sbb  miss p dh period..tp tiap kali test upt...dgn terangnya kuar 1 line je...

2. sbb wanita yg kuat bekerja dan memerlukan tenaga fizikal yg banyak...cik mpk rs sbb yg ni la..sbb cik mpk betul2 workout lately ni..sminggu 4 kali g aerobik..uols imaging la..dalm masa sbulan leh turun 2 kg...hihihi...

as a conclusion, cik mpk xrs cik mpk preggy..sbb xtanda lansung tanda2 lain..just keputihan ni je...mungkin perubahan hormon cik mpk rasa..just think positive org kata...yg penting..tinggal 2 kg lg cik mpk nk mencapai berat bdan ideal uolsss...huhu

~cik mpk gorjas~

6 comments:

  1. Takpe... Doa dan usaha lagi yer... =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu eida..never forget to doa n usaha as i can!

      Delete
  2. Assalamualaikum dan salam kenal..
    Cik mpk..saja nak share.. Kawan baik saya tanda pertama dia pregnant banyak keluar keputihan.. Masatu belum masa dia period lagi pun.. Tak pernah dia nak period keluar keputihan. Dia ingat dia kena jangkitan pape.. Sekali check upt +ve.. =)
    Doa banyak2 yer.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. i'allah carmello..tq for da info...tp cik mpk dh cek dekat 3 kali dh..tp tu 3 hari yg lepas la...ms tu sminggu delay..skrg ni dh masuk 12 hari dh...xcek lg..igt nk cek jugak...nk tunggu 14 hari...

      kawan carmello keputihan eggwhite ke creamy?

      Delete
    2. salam cik mpk.. 1st time singgah cni :)
      kalo betul la cam member carmello tu.. mudah2an.. aminnnn

      Delete
  3. Mudahan ade reZki ntk kite berbaby. Amin :) cx pon menanti zuriat sendiri. Seumur hdp tk prnh ade white egg. Tetibe ade. Mcm pelik.

    ReplyDelete