nuffnang adv

Showing posts with label foody. Show all posts
Showing posts with label foody. Show all posts

Tuesday, January 28, 2014

::~Menu diet Atkins #2~::

as salam uols..

sejak beratkins nie...seyes cik mpk seronok berada didapur n masak..sbb nk prepared menu diet atkins ni sgtlah simple mimple gedebad gedebus punya..huhuh..sbb bhn2 yg dugunakan..merupakan bahan yg lebih kurang sama je..cuma atas creativity kita utk mengolah makanan tersebut...hhhihi..dh ala2 chef joe ni kenapa plak...

dinner cik mpk smalam...ni portion utk 2 org ni tau..cik mpk n hubby mkn sepingan..br ghomantikkkk kata koo!!
xcaya tgk tgn bebulu ni hhahah..nampak x kami suka merangut sayur..sampai sayur abis dulu..hahaha



 

 egg salad...sampai xnampak eggnyer...dipenuhi dgn my feveret veggie

yg ni menu berbuka puasa...abaikan nasi goreng n roti jala tu..sbb hubby punya..cik mpk punya..sayur campur n telur bistik..yummy

my luncheon: ...sayur gorengm telur n ikan tumis

all days: benda wajib...3.5 liter air..plain water + green tea for detox



dinner :lamb chop for special dinner ..awesome!

breakfast: semasa meeting..nasi lemak..jgn igt kita xleh makan..nah..ambik ayam..ikan bilis..timun...sambal..ngappp!!

dinner: first pride beef patty with cheese meleleh n fresh salad

menu berbuka: supsayur for me and bihun with sup sayur for hubby and Japanese tofu
so ouls..sapa ckp diet atkins ni ssh..sonang je..pusing2 duk mkn benda tu jgk..tp janji kita sihat n jaga pengambilan carb dlm badan..psst...jgn lupa bersenam jgk tau...its good for ur fitness also...sekian

CIK MPK

Tuesday, October 16, 2012

::~burn calories burn..~::

as salam uols...

lama bebenor cik mpk xhupdate blog ni...skrg ni cik mpk masih lg dlm program penurunan berat badan..hahahha...ahamdulillah...cik mpk dh turun 10kg dh...just ambil suplement dan juga exercise..makan tetap kena mkn...nati kang ketorrr plakkk..haahhaha...hari ni cik mpk masak spagethi...nntah naper...tetiba hubby mintak nk mkn spagethi..mengindam kot...hahahha....utk balancekan kandungan mknanan cik mpk..cik mpk steam kan brocoli ..bunga kobis n bby carot..pas tu letak black paper n a bit of salt...sedappp...kadang2 cik mpk cicah nga kuah spagethi tu...huhu

sedap hingg menjilat jari....agak2 berapa la kolestrol ni kan.... 

hhahaha..sekarang ni cik mpk xperlu risau lg ttg kolestrol mknan yg cik mpk mkn..sbb cik mpk boleh burnkan mereka secepat yg mungkin...yg pasti cik mpk tahu brapa byk kolestrol yg telah berbakor setiap kali cik mpk exercise...heee...dengan adanya jam ni...
ni org paggil heart rate monitor wrist watch...lama dh cik mpk cr benda alah ni..akhirnya jumpa juga...

Monday, September 24, 2012

::~makan-makan@william, kelana jaya~::

as salam uols,,,

this week is very the hectic week la utk cik mpk..mana x nyer...cik mpk keje 7 hari sminggu..bangla pun cuti hari minggu uols...tp xper la..janji cik mpk suka keje cik mpk..cik mpk kerja demi memberi ilmu kepada anak2 murid cik mpk ..ceeewwwaaahhh...mak n family cik mpk pun dh balik ke kg dh..tinggal la cik mpk n hubby terkontang kanting di rumah kami...so..biasala...rumah agak kelam kabut ckit...sbb sminggu x bervacuum...

Cik mpk dh runsing..sbb hari minggu pun keje.mn sempat nk kemas rumah..nasib baik la..cik mpk ada hubby yg sgt memahami dan ringan tulang...cik mpk balik keje je...rumah dh berkilat..dr atas sampai bawah..baju seme dh bersidai di ampaian..yg dh kering..dh dimasukkan dlm bakl..tunggu nk lipat jer..sejuk hati cik mpk..pheww....cik mpk abes keje kul 4/..lepas solat asar...cik mpk decide nk belanja cik mpk sbb dia dh tlg kemaskan rumah hr ni..bg reward la katakan....kitaorg pegi mkn kat william corner...ajak nona, nijey n anak buah cik mpk skali..heee

so, enjoy our foodiesss...

mixed grill..helicopter view..besar x uols...ni utk 5 org mkn pun xabes tauu

ingredient dia: mixed beef, chicken dog, mushroom lamb , chicken bbq, bacon, mash potatoes n  cheese..

soda herbs drink: daun pudina...soda..laici...longan. lemon..serai..asam masin..pergh...terangkat uols..ni cik mpk kongsi ngan hubby...xlarak nk abeskan sorang2

Tuesday, August 7, 2012

::~Ramadhan Day 16 : Nonde a.k.a kueh kekoh chaa a.k.a Buah Melaka~::

As Salam Uols...

For the 1st time cik mpk masak utk bulan ramadhan ni..hahahhaa..masak simple2 je..cik mpk wat sup ayam..utk dimakan bersama2 dgn roti...no no no rice..oleh kerana nona tido kat umh cik mpk utk wat cookies...so kiitaorg plan nk masak kuey kegemaran adik cik mpk ni...org klantan panggil dia kuey NONDE  ataupun kuey KEKOH CHAA...ataupun bahasa pasarnya adalah Kuih Buah Melaka...huhuu...

Gamat umh cik mpk..sbb hubby n adik ipar cik mpk pun nk  tolong jgk masak kueh tu....so enjoy the piccas k..
nona kn jadi QC...sbb takut diorang wat bentuk yg macam2

steady la hubby...

nijey pun ada kurangnya..hahhahaa

salah satu bentuk yg diorng wat...siap ada kaki lgi..ahahaha


ini lah hasilnya kuih we ols...kelapa parut xhenggat donia tuuu..hahaha

~cik mpk~

::~Ramadhan Day 15: Shoping...shopping...shoppping~::

As salam uols,

Uols seme dh beli ke baju selamat hari raya...hahahahah...sabtu hari tu..adalah hari shopping sedonia..sbb dh xde masa dh nk sopim...nati cik mpk akn sibuk utk menyiapkan order biskut raya cik mpk..byk lg xsiap ni..hahha... So, Cik mpk n hubby plan nk g KL la kan..sbb kitaorg nk g kat Plaza GM nk beli Perfume utk hubby...sbb dia nk jadi saudagar minyak wangi la plak...hahah..skali..lepas ke tol jalan duta..trafik dh mula slow...igt nk masuk KL ikut jln Parlimen..skali kete dh bersumbat2..hubby pusing ikut jln kuching plak..herm...hampeh...kete dh mcm siput b*b* dh...mmg xbrani nk masuk KL...so kitaorg pusing balik...g OU je senang..hahaha

Smpai kat OU...cik mpk survey2 baju kemeja utk hubby dpt la shelai baju kemeja petak2 warna kelabu...tgh duk pilih2 baju utk cik mpk jumpa plak ngan myLuvelyLittleZara  yg tgh sopim raya gak...makin tomey2 dh Zara...dh pandai senyum dh..cik mpk dh windu sama dia daaa...

Then, masuk kat butik the Brans, beli lagi tshirt utk hubby..cik mpk plak beli kemeja yg beli satu percuma satu ngan nona..huhuhu...jalan punya jalan..beli plak kasut untuk mie cik mpk n noni adik cik mpk kat kg..dia mintak kitaorg belikan kasut utk dia...cik mpk plak xbeli lagi kasut..xde yg berkenan di hati..huhuhu

Jalan punya jalan...dh nk dekat berbuka...hahah...mcm la aku ni pose kan... kitaorg g berbuka kat William, KJ. Food kat sini semenya western uols..sbb we oals seme xnak makn nasi...so tmpt yg paling sesuai kat weilliam je la...ni foods kitaorg...class u ols...mkn 4 org pun xabes...siap tapau2 lagi..

mixed grills..RM 50.00 uols..
Tp mmg puas hati la mkn ni...sbb ada kambing...daging lembu..ayam..bacon..daging cindang..mash potato dan cheese..uols tgk gmbr pun tahu kan..huhuu..

Abis mkn..kitaorg g solat kat RnR K.damansara..then singgah lay Giant sbb nk beli balang utk biskut raya yg makin bertambah ordernya..huhu..tp balang xde..yg ada baju raya iols uols...hahaha..akhirnya jumpa gak yg berkenan di hati..huhu..i beli baju kat giant je uols...hahah...low class kan...tp ada aku kesah...tp bukan la dlm giant..kat butik  la uols..kalau kat giant..i pakai skali..dh rabak uols..hahaha...

chantek x uols...theme we oals tahun ni...klabu...ehhe
Kalau uols nk cuci2 mata nk tgk baju kat butik ni boleh layari Butik Nurris atau boleh like kat FB je...huhu..byk pilihan dan harga yg berpatutan..wah siap iklan lg uols..hahaha... k la uols...nk cau dh..nati nk hupdate utk next post plak...

~cik mpk~

Wednesday, August 1, 2012

::~Ramadhan Day 12; Kerang Rebus~::

As Salam uols,

Hari ni CD5 Cik mpk...still lagi bendera jepun..so lepas berbuka berbuka lah sgtt ...cik mpk wat kerang rebus untuk hubby..sian die..asyik mkn mkanan luar je..skali skala...cik mpk masak la..bukan grand pun masak..cik mpk wat kerang rebus jer...makan light2 je..huhu

sedap uols..simple but healthy...huhu
huhuh..simple je cara cik mpk rebus kerang ni..nk tahu caranya....macam la vogue da vast masakan i ni kan...tu pun nk kongsi resepi..pedulik apa iols uols...dh xde benda nk tulis kan..hahha..

1) bersihkan kerang ni bersih2 tau..mcm mn nak tahu bersih..korang kn tenyeh2 dia dlm bekas..sampai la air tu jernih..pas tu rendam kejap
2) serai...halia...dan bawang putih...(diketuk)
3) masukkan kerang dlm periuk..masukkan bhn yg diketuk td dan masukkan garam..seckup rasa la...kalau cik mpk..1 kg kerang cik mpk letak 1 sudu kecil garam kasar..
4) pas tu rebus..uols xyah la masukkan air..sbb nati kerang ni akn keluarkan air dia sendiri...
5) rebus dlm api yg sederhana k...2 minit pertama tu korang tutup periuk tau..bila dh mengelegak..buka la penutup tu sampai air dia sedikit kering...huhuhu
6) kemudian makan laaa

sedap/

~cik mpk~

Wednesday, July 4, 2012

::~Aroma Ikan Bakar....breaking the wall~::

As Salam uols..

Ujung minggu hari cik mpk n hubby kuar mkn2 kasi nipis wallet kat jeram, kuala selangor. Bukan apa...kitarg dh lama nk makan kat Aroma Ikan Bakar, Jeram ni..last cik Mpk mai cni..ms bersday cik mpk thun lepas..

Hari yang bersejarah bagi cik mpk...kalau uols nk tahu..cik mpk ni xmakan KETAM...takut nk mkn..sbb ada cerita disebalik KETAM...hhahaha

Al-kisahnya. ni cerita dr ming (ibu) cik mpk...so kira sahih la citer ni..bukan citer dongeng..hahaha..dulu..nenek cik mpk berniaga kat Singapura...so jarang-jarang skali balik malaysia...so bila  nenek cik mpk balik..mesti kitaorg mkn besar...makan lauk2 yang best.

Untuk pengetahuan seme...arwah cik mpk ni keturunan pakistan..so dia xmakan lauk2 yang tidak berdarah..contohnya...keta..udang...sotong...kerang...etok...dan mcm2 lg.

So, pada suatu mlm tu...nenek cik mpk beli n masak la ketam...ms tu cik mpk kecik lg..tgh syok cik mpk nk gigit ketam tu..tiba2 abah cik mpk ckp kat "eeeee...make la kete tu...nati dio kekoh muluk" terus cik mpk campak ketam tu. Dan mulai hari tu cik mpk xmkn ketam...miing cik mpk pun xmsak ketam jgk...samapi ke besssooo cam gini pun xpandai mkn ketam...kalau org mkn ketam,...cik mpk tgk dr jauh jerr...

So, bila dipikirkan balik..sampai bila cik mpk xnak mkn ketam..org ckp ketam ni sedap la..manis la..mcm2 lagi la...so cik mpk nk try mkn ketam..nk breaking the wall org ckp...hahahah...so cuba la mkn..herm...apa...sedap2 memang sedap...tapi sejam baru leh mkn separuh kaki je..next time...xtahu la nk makan lg ke x...

before that, cik mpk nk share gmbr2 kitaorg mkn kat Aroma Ikan Bakar ni..enjoy the piccaaaas

sotong celup tepung...xbest sgt...sbb x crunchy...


ikan siakap 3 rasa ni ok la...xabes..sbb besar sgt ikannya...
butter prawn ni superbbb....sedap!


haaa...ni ketam cili...


mereka yg kekenyangan
ni tahap critical...separuh pinggan lauk shj...
Regenya pula..alhamdulillah..cik mpk rasa semua org mampu mkn kat sini..xmahal sgt..sbb lauk2 yg fresh dan environment yg menyegarkan....

~cik mpk~

Tuesday, June 26, 2012

::~beger bako~::

as salam n gud morning uols...

apa kabare...waras ngak...huhuhu...uols pernah makan x beger bakor...skrg ni dh jd trend dh..asyik2 beger bakor..beger bakor..so baru2 ni adik cik mpk...nona...dia wat beger bakor stail dia la...not bad la..sedap jgk..boleh la disantoooppp gitu...kelainan dia...dia letak cotnflakes...rasa rangup2 gitu..huhu...

ni masa tgh santop...dalam pingan kecik tu...cream puff..hasil air tgn adik cik mpk gak..nampaknya adik cik mpk pun  dh minat masak macam mak cik mpk..huhu

haa...ni la beger nyer...xnampak sgt daging...sbb kami kurangkan daging..utk menjaga kalori yg masuk dlm badan...kami lebihkan sayur2an..
 uols nampak x yg warna pepel tu..tu adalah sweet potato yang dipanggang dlm foil paper...yg ni adik ipar cik mpk yg wat....
xnampak daging kan...yg atas salad tu bukan timun tau..itu ialah a slice og green apple...huhu..very healthy kan...
Nampak tempting kan uols...nati cik mpk nk try wat sendiri plak...tp xtahu bila...sbb cik mpk kurang minat mkn daging merah ni..xberapa sihat..jarang2 sekali buleh laaa....tp apa2 pun terima kasih kepada adik2 cik mpk sebb sanggup sediakan juadah ni untuk cik mpk n hubby...sedap sgt...tq anna n nije...smoga dimurahkan rezeki...amin...

Tuesday, June 19, 2012

::~Roti Banjir a.k.a Roti Dangdut~::

as salam uols....

mlm minggu br ni cik mpk kuar dating ngan adik n adik ipar cik mpk... geli weh nk panggil adik ipar nih.. hahahah..sbb dia kawan cik mpk dr diploma sampaila degree...tiba2 dia kawen ngan adik cik mpk...whatthesmallworld...hahhaha

pompuan tu adik cik mpk...yg sebelah tu..laki dia laaaaa..
dah 2 nd time kitaorg mkn kat cni bersama2..sebelum ni ngan anak2 buah cik mpk n kakak cik mpk..dek kerana hubby cik mpk duk mengidam nk mkn rooti ni..so kitaorg pegi la...lokasi dia..di celah2 bandaraya kuala lumpur..kat belakang jakel..kalo tgk kawasan tu..dah mcm kawasan nepal dh..sbb ramai sgt geng2 dio rang melepak kat situ..

iols nk share ngan uols seme2 ni ttg makanan terbaru yg cik mpk tgh craving sgt...iaitu roti banjir a.k.a roti dangdut..kenapa ianya dipanggil sebegitu rupa...tgk lah gmbrnya

craving x...isinya...roti canai sekeping..kuah diletakkan banjir dan sambal...kemudian 2 biji telur masak  separuh
kalo nk sedap lagi..cik mpk tmbh white pepper ngan kicap...pergh..terangggkattt beb...

sedap tax korang...korang leh tgk jela....i jgk yg kenyanggg
nati cik mpk nk g lagi...sedap...hahahha..k la smoga kita berblog lg...bubuye


~cik mpk~

Saturday, June 16, 2012

::~baking mode uolss~::

as salam uols...

today je 3 kali cik mpk hupdate blog..hambeekkk kau..tu la...hr tu lama sgt bercuti dr blog ni..hari ni..mood cik mpk happy...bcoz besday best friend cik mpk ...so cik mpk pun nk wat kek sempena hari jadi dia...dia dh ada cake dh...kek pelangi2 tu..cik  mpk wak cake biasa2 je..simple2 je

sebenornya..cik mpk xpernah pun wat cake..last cik mpk wat cake iaitu masa kelas ERT ms ting3..tu pun cik mpk bwk telur je...kawan cik mpk yg wat..hahah..xminattt...tp hari rs nk baking...si cik mpk pun cari la serepi senang kat internet..

so,..nk dipendekkan citer...cik mpk jumpa la resepi ni..tp xtahu dh kat mn..sbb byk sgt yg cik mpk tgk..

bahan-bahannya

1 cawan mentega/magerin
2 cawan gula (hasil dr cake cik mpk..manis giler..so boleh kurangkan gula ni)
2 cawan tepung gandum
2 biji telur...gred A PUNYAAA
pewarna dan perasa

cara membuatnya

1. pukul mentega dan gula sampai kembang
2. masukkan telur sebijik sebijik
3.masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit sehingga sebati dan kembang
4. asingkan adunan mengikut warna yg ada..(cik mpk guna warna merah dan perasa rose, warna kuning utk perasa oren, warna pepel untuk perasa keladi & warna hijau utk perasa pisang)
5. kemudian tompok2kan adunan tu selang seli dalm loyang yg telah disapu majerin didalamnya
6. bakar utk 30-40 minit pada suhu 170'c

hahahahah..ni la hasilnya
haaa...ni gmbr selepas dibakar...nampak x lubang2 tu..tu sbb cik mpk duk cucuk ngan lidi...kan 1st time wat..mmg la berlubang2 kan.ahaha

ni pplak hasil selaps cake ni dipotong...herm..boleh tahan la rasanya...hubby cik mpk kata sedap..tp cik mpk rs cam manis skit...lain kali kn kurangkan gula...warna pepel tu xnamapak sgt...
terror x cik mpk uols..hahaha...

kawan2 yg nk mencuba..silakan laaa..

~cik mpk~

Friday, June 15, 2012

::~LD VENUS GOLD & IG6 Colostrum Cookies~::

assalamualaikum oulsss...

iols kat sini alhamdulillah sihat sejahtera hendaknya...iols kan dh janji dan hupdate blog ni hari2..hahahah...jgn hot2 chicken tooottt dah la...

ok melihat pd tajuk cik mpk pd kali ini...cik mpk bukan nk mempromosikan atau menjual produk...cik mpk xde la ahli ke hapeee kan...cuma nk share kat uols seme ttg prosuk yg cik mpk tgh ambil sekarang ni...

LD VENUS GOLD
kenapa cik mpk ambil benda ni...

cik mpk ambik utk regularkan period cik mpk je..tp kesan dia sgt memberansangkan..mungkin ianya sesuai dengan hormon dlm badan cik mpk ni...so far cik mpk dh minum dalam 14 botol kecik cute mute dia dah..cik mpk dh nampak perbahannya...contohnya:
1. tiada lg kelembapan di MISS V cik mpk..hahahah...biasa la kan..pompuan ni slalu lembab kat situ...so kn la pakai pantyliner kan...tp cik mpk dh xyah pakai pantylinerr dh..sbb dah kering...
2. yg paling ketara ialah kulit cik mpk skrg..especially tang muka ku ini..haha..dah rasa cam lembut dan licin..pori2 cik mpk yg luas melata tu dan sempit ckit....tu cik mpk like sgt2 tu
3. kawasan ketiak pun...dh pudar warnanya..sbb kesan pakai deodorant kan...so dh nampak cerah...

so harapan cik mpk..cik mpk akn ambil benda ni sampai cik mpk pregnant nanti..tu janji cik mpk..amiinnn

IG6 Colostrum cookies
haaa....benda ni plak adalah biskut,.,,ni la jajan cik mpk bila perut cik mpk menyanyi2 kecil..biskut ni sgt sedap dan healty..bcoz xde lemak trans tu..biskut ni diperbuata drpd susu awal lembu..bukan awal ashaari yer..hahahha..so..bila mkn biskut ni..dia cepat kenyang...dan akan membuat cik mpk nk minum air...so sekarang ni... sehari cik mpk boleh minum dr 3-4.5 liter...kelas x...dh mcm tangki air bergerak kan....

so itu je la yg cik mpk nk kongsi ngan uols hari ni..bukan nk berniaga..cuma nk berkongsi...kelas tag tag line iols...

ok bye

Thursday, May 26, 2011

::~lunch date~::

as salam ouls..

ni cik mpk nk citer..lama dh xupdate psal bff cik mpk kat tempat keje cik mpk ni..kitaorg ni ckp je keje satu bumbung..tp amat jarang leh kuar makan sesama...sbb seme bz ngan tugasan masing2. oleh kerana cuti semester dh sampai dgn rasminya..so we ols seme g la lunch sesama kat serai@empire subang..

actually kedai ni cik mpk dh pernah dtg byk kali dh..boleh dikatakan seme makanan dia sedap..especially nasi kerabu serai..so enjoy the piccas yaa...

ni nasi kosong..hahhaha

yg ni plak cik mpk dh lupa dh nama dia...tp sotonggoreng tepong..yg diletakkan sedikit telur masin...sedap...


yang ni sgt sedap,,,cik mpk hirup sampai licin kuah nyer...Steamed fish in lime sauce

plain water je...


ni butter prawn..sgt sedappp

Deep Fried Crispy Brinjal with Serai Spice
ni desert kitaorg...pavlova 
craaviinnnggggg

Monday, May 16, 2011

::~mari memasak: ketupat sotong~::

salam ouls...

wah.hari ni cik mpk nk kongsi satu resepi masakan dr kelantan...iaitu KETUPAT SOTONG,,,sedikit latar belakang resepi ni yer..actually..cik mpk suka sgt mkn tupak sutong ni...sbb rasanya yg sedap..sesedap ayam kfc...hahhahaso nk dijadikan citer,,,cik mpk n adik cik mpk berpakat utk mengadakan gotong-royong utk buat tupak sotong ni..maka kami pun memulakanlah keje kami...1st time buat benda ni..sebenarnya senang je nk buat ni..so apa yg dperlukan adalah:

bahan-bahanya:

sotong - dibersihkan..buang yg warna hitam2 kat kepala tu


santan - korang pandai2 la tgk ngan bilangan sotong korang tu..kalau sotong byk..maka lebihkan santan tu yer
beras pulut - mesti direndamkan beberapa jam dgn santan...if nk cpt..rendam ngan air panas..
gula melaka
secubit garam - untuk melemakkan kuah
daun pandan - untuk mewangikan n menaikan selero
lidi - untuk mencuck badan sotong n kepala sotong yg telah dipisahkan...

cara membuatnya
1) masukkan beras pulut yang direndam td dlm badan sotong..(masukkan 1/3 je tau, nati kembong n meletop sotong nanti)
2) masukkan sotong td ke dalam periok...dan masukkan santan, garam dan daun pandan..
tunggu hingga beras pulut tu masak..lebih kurang dlm 30 minit la...
3) kemudian masukkan gula melaka, cik mpk suka manis, so cik mpk masukkan dalam 2 1/2 gula melaka dalam kuahnya...
4) kemudian...siap! senangkan kan...hidangkan n makannn