nuffnang adv

Tuesday, March 15, 2011

::~IUI~::

As salam ouls,


hari ni cik mpk just nk share some infromation about IUI treatment that i have done last week. Maklumat ini cik mpk ambik dari http://sarimahrizal.blogspot.com/2009/04/apa-itu-iui.html , one of blogger ynag cik mpk selalu baca ...


1. IUI adalah singkatan Intra Uterine Insemination, ia juga dikenali sebagai permanian berhadas

2. Teknik IUI lebih mudah dan jauh lebih murah daripada IVF tetapi dengan peratus kejayaan yang lebih rendah (sekitar 10-15% jika bilangan telurnya 1 atau 2).

3. Lazimnya sebelum IUI, ubat kesuburan (sama ada pil Clomiphene atau suntikan hormon FSH) akan diberikan selama beberapa hari, disusuli dengan pemantauan keberkesanannya secara ultrabunyi melalui faraj (TVS atau transvaginal ultrasound). Suntikan FSH jauh lebih berkesan tetapi harganya juga jauh lebih mahal.

4. Melalui TVS, saiz kantung folikel (yang diharapkan mengandungi telur) seeloknya mencapai saiz 18-22mm diameternya, bilangannya pula biarlah sederhana banyak (lebih banyak lebih berjaya tetapi lebih tinggi risiko kembar pula), serta penebalan lapisan endometrium (disebut ET atau endometrial thickness) biarlah melebihi 10mm (minima 8mm).

5. Pada masa yang sama, wanita akan merasai perubahan akibat peningkatan paras hormon estrogen eg tona kulit yang gebu dan licin, lebih menarik, lendir faraj yang cair dan banyak serta perut terasa sedikit kembung (akibat ovari yang semakin berat dan besar dengan kehadiran banyak kantung). Suami pula diminta untuk menyimpan stok air maninya (ie tidak mengeluarkan air mani atau ejakulasi) selama kira-kira 3-5 hari sebelum jangkaan IUI.

6. Kini, wanita telah bersedia untuk menjalani proses IUI. Satu suntikan mengandungi hormon hCG (sama seperti hormon mengandung) akan diberikan pada anggaran 36 jam sebelum waktu IUI. Eg. saya lazimnya melakukan IUI pada waktu menghampiri tengahari, maka pesakit saya akan diminta mengambil suntikan hCG ini pada menghampiri waktu tengah malam 36 jam sebelumnya.

7. Pada hari IUI, suami datang mengeluarkan air mani secara masturbasi, kemudiannya diberi kepada embriologis untuk diproses (mengambil masa selama 1.5 - 2.5 jam). Sperma yang elok akan terpisah dan diambil serta dimasukkan ke dalam tabung uji.

8. Pada hari IUI juga, ovulasi dijangka berlaku. Umpama jerawat yang sedang mengening, begitulah kantung telur yang sedang hampir ovulasi,ia boleh menyebabkan sedikit kesakitan pada bahagian ari-ari, bolehlah mengambil panadol untuk meredakan kesakitan ini. Isteri yang bersedia di klinik diminta ke katil dan dalam keadaan berbaring dengan kedua lutut/kakinya dibengkokkan. Satu spekulum akan dimasukkan ke dalam faraj (sama seperti menjalani pap smear) bagi membuka faraj untuk memperlihatkan lubang pintu rahim di penghujungnya. Melalui lubang pintu rahim inilah, satu tiub yang telah bersambung dengan syringe yang mengandungi sperma itu (disedut dari tabung uji) akan dimasukkan terus ke dalam ruang rahim secara berhati-hati supaya tidak melukai endometrium yang sangat fragile itu.


9.Saya melakukan IUI berpandukan ultrasound sama seperti kaedah memasukkan embrio dalam IVF, ini kerana saya dapati peluang kehamilan pesakit saya meningkat menggunakan cara ini (rekod peratus kejayaan IUI meningkat sehingga 60% dengan risiko kembar di bawah 15%), mungkin kerana penghujung tiub berada pada aras yang sama dengan kedudukan bukaan tiub falopian, mungkin juga ada faktor tambahan iaitu eg. menggunakan ubat kesuburan yang bersesuaian dosnya, isipadu cecair yang mengandungi sperma, teknik IUI, ubat luteal support, makmal yang memproses air mani (ada yang rahsia :-). Tidak perlu berbaring selepas IUI (ini telah banyak dibuktikan secara kajian antarabangsa), boleh terus bangun dan pulang. Jangan lupa mandi wajib tau.

10. Jaga pemakanan dan pergerakan (tidak salah untuk beringat walaupun kajian kata x de kaitan), asalkan jangan x bergerak langsung atau x makan langsung. Yang lebih penting dan jauh lebih berkesan daripada rawatan doktor adalah berdoa dan yakin pada rezeki, InsyaAllah


Bacalah doa dari Quran ini setiap hari
"And (remember) Zakariya, when he cried to his Lord: "O my Lord! leave me not without offspring, though thou art the best of inheritors." (21:89)

1 comment:

  1. thanks cik mpk for the sharing...hope everything akan sukses!

    ReplyDelete